منتدى الدراسة في بريطانيا

نرحب بك زائرا لمنتدانا ونأمل منك التسجيل لتشاركنا الفائدة والمتعة

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

منتدى الدراسة في بريطانيا

نرحب بك زائرا لمنتدانا ونأمل منك التسجيل لتشاركنا الفائدة والمتعة

منتدى الدراسة في بريطانيا

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الدراسة في بريطانيا يهتم بكل ما يتعلق بالدراسة في بريطانيا, اللغة الانجليزية, الجامعات البريطانية, القبولات الاكاديمية, قبولات اللغة, الدرجات العلمية , النظام التعليمي البريطاني, السكن في بريطانيا وغيره

اعلانات المنتدى
لتفعيل عضويتك بالمنتدى الرجاء الانتباه الى البريد الوراد او مجلد البريد غير المرغوب به في ايميلك و الضغط على رابط التفعيل
اعلانات المنتدى
تقدم لكم شركة الروافد للخدمات التعليمية خدمة القبولات الاكاديمية وقبولات اللغة في بريطانيا www.rawaffed.com

2 مشترك

    ملخص عن بعض طرق البحث العلمي مالها وما عليها

    avatar
    student
    طالب مثابر
    طالب مثابر


    عدد المساهمات : 36
    نقاط : 25619
    عضو جيد! : 9
    تاريخ التسجيل : 26/05/2010

    ملخص عن بعض طرق البحث العلمي مالها وما عليها Empty ملخص عن بعض طرق البحث العلمي مالها وما عليها

    مُساهمة من طرف student الجمعة مايو 28, 2010 5:37 am


    السلام عليكم

    هذا ملخص ببعض طرق البحث العلمي والتي تشمل الاستبيان و المقابلة ودراسة الحالة ولكل طريقة من طرق البحث لها محاسنها وعيوبها التي يفترض بالباحث ان يأخذها بعين الاعتبار
    • Know why you are researching this problem ,in this way
    • Know how the method, instrument and data fit the theory
    • Know what you expect back
    • Know how you will analyse data
    Questionnaire research
    • Define population accurately and justify sample
    • Are you seeking for facts or opinions?
    • Who will respond, How you will know?
    • Avoid sending questionnaires to parties already receive a lot of them
    • Identify constrains; numbers, cost, length and time. How administrated
    Parameters
    • Make it pretty e.g. coloured and easy to be filled
    • Check layout, overall impression
    • Length of questionnaire (if you state a time you have to comply with it)
    • Why & How results will be collected & tabulated, by whom?
    • Determine timescale for data entry and analysis
    Style & Design
    (general)
    • Clear, simple and understandable (using words that gives one meaning)
    • Logical order for questions, deduce questions from theory
    • Avoid ambiguity
    • Don’t use leading questions, Don’t assume
    • Keep focus narrow , and keep minimum number of questions
    • The more questions are in boxes and multiple choice , the better
    Design
    • Facts e.g £ , gender , Fact scales E.g. age of company
    • Binary e.g. yes/no , Rank ordering , weighting
    • Use Likert scale; 1 (bad) ….5 (good)
    • Group questions into general areas
    • Keep style consistent
    • Use a mix of open and closed questions, Leave spaces for comments
    Style
    • Pre-test and amend on your colleague / friends , amend
    • Confidentiality
    Administrating the questionnaire
    • Assume 10-20% is it enough?
    • See if it representative or not?
    Response rates
    • Address each envelope to a named respondent
    • Covering letter , send reminder
    • Offering prize , usually reply paid return envelopes
    Improving response rates
    Questionnaire Disadvantages
    • Non-response
    • Misunderstandings
    • Difficult to know the respondent
    • Difficult to know how careful it is filled
    • Must be brief to get respondents to fill them•
    Questionnaire Advantages
    • Greater coverage (number-area)
    • Quicker & cheaper than interviews
    • Less research bias
    • Statistical analysis is possible
    • Data tangible and re-useable
    • Potential success in getting sensitive data
    • Gives respondents time 2 think ab answer

    • Date them as they come in
    • Code an empty questionnaire , then code the data
    • Number the questionnaires
    • Enter the data onto a spreadsheet for data input errors & inconsistencies
    Receiving filled questionnaire back
    • 3 passes:
    - broad descriptive statistics
    - what you where initially looking for
    - new things the data can tell you
    Data Analysis
    • Compare initial and late responses for differences
    • Compare first and second mailings for difference
    • Calculate descriptive statistics for sample respondents: male/female. Age, industry…
    • Test variations from known population statistics
    Testing
    sample for
    bias
    • Normality : Histogram of all respondents
    • Calculate mean , SD , Median for all questions responses
    • Test weather mean (median) responses is different from neutral
    Beginning to analyse the data
    • Questionnaire tell you what somebody worte on your piece of paper one day
    • Theory , faith and inference help you relate this to what you are interested in
    Conclusion

    يتبع باقي طرق البحث العلمي في اضافة اخرى بعون الله
    والله اعلم
    avatar
    كاردف
    مشرف
    مشرف


    عدد المساهمات : 36
    نقاط : 25581
    عضو جيد! : 3
    تاريخ التسجيل : 29/05/2010

    ملخص عن بعض طرق البحث العلمي مالها وما عليها Empty رد: ملخص عن بعض طرق البحث العلمي مالها وما عليها

    مُساهمة من طرف كاردف الأربعاء يونيو 02, 2010 6:43 am

    رحم الله والديك وجزاك خير الجزاء

      مواضيع مماثلة

      -

      الوقت/التاريخ الآن هو الخميس مايو 16, 2024 9:49 pm